Tuesday, May 29, 2007

3 klassiker till schackbokssamlingen!

Idag kom beställningen jag gjorde nyligen - tre schackklassiker, varav två anses vara bland de bästa schackböcker som någonsin skrivits: Bronsteins Zürich 1953 och Tals Life and games of Mikhail Tal. Den tredje - för taktikträning lämpade - 1001 brilliant ways to checkmate har jag precis börjat lösa.

Jag vet att Tals bok egentligen riktar sig till lite mer avancerade spelare, men frågan är om det inte är den jag är mest sugen på att börja läsa. Jag planerar att läsa båda dessa "schacklitterära mästerverk" på en årlig basis, förhoppningsvis med allt större förståelse och behållning. Samtidigt som jag läser böckerna kommer jag att följa partikommentarerna i böcker som World's greatest chess games (Nunn) och Winning chess tactics (Seirawan, har ett avsnitt med några av Tals partier).

No comments: