Sunday, April 1, 2007

Mitt första Tusenmanna - ett lärorikt stålbad

Jag läste någonstans att du lär dig 12 gånger så mycket av att förlora ett schackparti som att vinna ett. I så fall var gårdagen sannerligen lärorik - jag förlorade nämligen samtliga sex partier jag spelade i gruppspelet i "Tusenmanna" i Stockholms Stadshus igår. Vilket var väntat, med tanke på det motstånd som bjöds i min grupp. Bortsett från mig med mina 1206 i rating, hade de andra i min grupp över 14-, 16-, 17- och 20-hundra. Nu deltog jag främst för upplevelsen att få spela en schackturnering i stadshuset, fast någonstans hade jag väl ändå hoppats att få möta NÅGON nybörjare och ta NÅGON poäng (en remi åtminstone hade varit trevligt...). Men som sagt - ratingmässigt var det inget snack om saken. Den lägsta klassen, klass C, sträckte sig i år upp till 1799.

LÄRDOMAR efter turneringen:
- Träna mer med riktigt schackbräde inför OTB ("Over-the-board")-turneringar. Den här våren har det blivit väldigt lite schackspelande med riktigt bräde, jag har nästan UTESLUTANDE spelat på dator, vilket gjort att det kändes väldigt ovant att försöka överblicka positionen vid ett riktigt bräde. Jag satte bl a bort en pjäs och missade ett dam-löpar-"batteri" längs en diagonal.
- Träna mer mentalt. Vid partiet mot spelaren med 2000-rating, hamnade jag i en position där det var min tur och närmast omöjligt att hitta ett drag. Alla rutor tycktes garderade. Klockan tickade och tickade - och jag kände det som om jag hade fått en "blackout". Kunde inte alls koncentrera mig på att analysera positionen, utan upplevde bara en växande total mental blockering. Tiden gick och utan att ha fått ordning på tankebanorna drog jag slutligen - ett helt misslyckat drag! I synnerhet vid blixt- och snabbschack - men även vid vanliga partier - då du sitter öga mot öga med en motståndare är den psykiska påfrestningen mycket större än framför datorn. Något jag måste ta med i beräkningen och förbereda mig mycket mer på inför kommande turneringar. All teoretisk kunskap och taktikträning i världen hjälper inte om stressfaktorn vid tävlingstillfället gör att du ändå inte kan tänka klart.

Den slutsats jag kan dra efter drygt ett års klubbspel, med alldeles för få speltillfällen är att det jag behöver för att bli bättre vid OTB-spel är (förutom all schackträning på egen hand)...OTB-spel, OTB-spel och åter OTB-spel!

No comments: